Arbetsmiljödialoger
Ett arbetssätt för att fylla på med perspektiv och förkunskaper om hur man förebygger och hanterar den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. I arbetsmiljödialogen görs en probleminventering tillsammans med personalgruppen utifrån tema och anpassade frågeställningar. Samtidigt - utför chefen ett systematiskt arbetsmiljöarbete. En riskbedömning genomförs som stöd för att prioritera vägen framåt att förbättra arbetsplatskulturen.
Maria Martinsson och Åsa Wolgien Nilsson samarbetat kring ledarskap, organisationsutveckling och social arbetsmiljö i många år. Ifrån början som kollegor på Säkerhetspolisen, under de senaste åren som egenföretagare och konsulter.


Osa & Sam
Det finns fem OSA-faktorer, dvs organisatoriska och sociala arbetsmiljö risker som påverkar den arbetsrelaterade hälsan. Vi hjälper er hur ni kan arbeta med dessa som en del av ert SAM - ert systematiska arbetsmiljöarbtet.

Inspiration och delaktighet
Genom att använda Arbetsmiljödialog som metod för probleminventering skapas delaktighet och ansvarstagande. För att få en god effekt får chefen stöd för sitt arbeta med instruktioner, upplägg och inspiration.

Vad är en åtgärd
Mycket av det som kan ge effekt på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön handlar om förhållningssätt, kommunikation och mindset. Lär dig mer om hur du kan göra riskbedömningar och bjuda in till att ta ett gemensamt ansvar.
UppstartsmöTE
Vi hjälper er organisation att starta upp det nya arbetssättet genom en workshop med alla chefer. Vi fyller på med förkunskaper och olika perspektiv för att öka kunskapen om vad det är som påverkar den arbetsrelaterade hälsan.
chefsprogram
Ett skräddarsytt ledarskapsprogram för att ge rätt förutsättningar till chefer i sitt arbetsmiljöarbete. Under programmet arbeta cheferna med sin personalgrupp för att identifiera förebyggande insatser som ger effekt på grupp och organisationsnivå. Ett hälsofrämjande ledarskap.
digital utbildning
Vi har tagit fram ett digitalt chefs-verktyg som säljs via Metodicum. Dels med förkunskaper och dels med instruktioner och inspiration för att planera och genomföra arbetsplatsträffar med fem olika teman.